zondag 2 mei 2010

Van Veldhoven en een experiment

P1060148 P1060172

De Europese Quiltkampioenschappen zijn weer voorbij. Dus kan ik erover schrijven en wat foto’s laten zien.
Vrijdag – Koninginnedag – ging ik erheen. Met een boogje, om een quiltvriendin op te pikken reed ik naar Veldhoven. Ik had natuurlijk mijn batmobiel weer ingepakt om er zeker van te zijn dat ik de hele dag uit de voeten zou kunnen. De tweede quiltvriendin stond ons al ongeduldig op te wachten toen we arriveerden dus we gingen met zijn drieën een dagje genieten! Eerst naar de winkeltjes want, dachten we, de meesten zouden wel eerst naar de quilts gaan kijken, dus als we in omgekeerde volgorde zouden lopen, dan konden we overal goed bij. We begonnen bij de stand van Aurifil, daar hadden ze een erg leuke workshop waarvan de pakketjes te koop waren. Dat waren de eerste dingen die in mijn bergplaats (in de batmobiel dus, zo’n ding heeft vele voordelen hoor!) terecht kwamen, samen met een verzameling mooie kralen en een mooi strengetje garen dat we cadeau kregen. Daarna kocht ik nog een heleboel interessante dingen.

P1060194

Prachtig garen voor stitcheries kocht ik bij een Afrikaanse winkel. 3 leuke patronen – zakkeleintje, een stitcherie quiltje voor de keuken en een dot van een engel (ik had toch al wel eens verteld dat ik die verzamelde of niet?) kon ik niet weerstaan. P1060137
Een hele verzameling kleine knoopjes in de vorm van sterretjes, hartjes, schaartjes, klosjes en spelden kochten we gezamenlijk.
Ik viel voor zijde in 4 prachtige kleuren, die ik nog steeds nodig had voor een BOM waar ik aan wilde beginnen en voor een hele verzameling FQ’s gewoon voor de heb (erg hè). Toen zag ik ineens schoolbordstof dat ik nog niet kende en had meteen een bestemming hiervoor. 

P1060103We hadden voor de koffie ( want daar waren we tegen twaalven echt aan toe) een winkeltje gezien met alleen maar thema stoffen en daar had ik een FQ aangeschaft met een print van geisha's etc. Die geisha’s zouden het prima doen op mijn Japanner. Daar hadden ze vast ook wel iets dat prima bij de schoolbordstof zou passen, dus terug daarheen. En ja hoor, daar vond ik een lapje met grote gekleurde letters, goed hè! Terwijl ik zo stond te zoeken, vond ik nog twee schattige FQ's met bijtjes erop en omdat de Bee waar ik deel van uitmaak heet Beekes (spreek uit Biekes en dat zijn weer bijtjes dus) wil ik dit gaan gebruiken voor iets daarvoor.

P1060107

En natuurlijk wilde ik ook mijn collectie Venne katoenen garen uitbreiden. Ik vond er nog drie die ik niet had.

Ik voelde mijn voeten toch wel en omdat we dorst hadden zijn we weer naar het restaurant deel gegaan om iets fris te drinken. Na ook nog een grote kop koffie (een mens moet wat om alert te blijven nietwaar?) gingen we toch nog even quilts kijken. ‘s Ochtends had een alleraardigste Deense mevrouw ons de achtergrond en inspiratie van de Deense quilts die daar hingen uitgelegd. Raar dat je daarna ineens met andere ogen naar een quilt kijkt. Er wordt ineens meer duidelijk. Natuurlijk hingen er ook prachtige quilts van McKenna Ryan, een van mijn favoriete ontwerpers.

P1060117 P1060115

Een van de quilts waar ik het meest van onder de indruk was kwam uit Israël, het was de moeder van de artiest die voor ze overleed graag borduurde. De quilt bestond uit ontelbare kleine vierkantjes en werd dus gemaakt ter nagedachtenis aan haar moeder.

P1060154

Eigenlijk heb je aan een dag niet eens genoeg want we hadden echt nog niet alles gezien toen het sluitingstijd was. Volgend jaar is deze tentoonstelling een week later, ik hoop toch zo dat ik dan weer kan gaan, want het was echt de moeite waard! (Ook al moest ik zaterdagochtend wat langer blijven liggen dan gepland was)

En nu……. het experiment! Toen ik vrijdag ruim tegen 8 uur ‘s avonds naar huis reed was ik blij dat ik had gezorgd dat DH te eten had. Vandaag was ik heerlijk bezig met een quilt en moest dat onderbreken omdat het fijn zou zijn als er een warme maaltijd op tafel zou komen. In 30 jaar (en volgens mij in zijn hele leven)heeft DH nog geen een keer gekookt. Dat was mijn pakkie an, ik vind koken over het algemeen leuk en ach, ik kook nog lekker ook, al zeg ik het zelf. Maar sinds DH met pensioen is ben ik af en toe ook wel eens toe aan minimaal ADV. Dus heb ik het volgende bedacht, ik kook nog 5x per week. Een keer mag er worden gerommeld met eten, dus een “warme” boterham, of frietjes (uit eigen friteuse) met iets simpels erbij, maar de andere keer, mag er niets gehaald worden, of iets wat op de rommeldag wel mag. Tot mijn grote verbazing ging DH hiermee akkoord. Hij gaat nu dus bij mij in de leer. Ik denk dat ik morgen pasta maak, dan kan hij kijken hoe de salade en zo moet en dan tegen het weekend is hij eindelijk een keer aan de beurt. Ik ben benieuwd! Als hier niets meer geschreven wordt, is het duidelijk dat er iets niet helemaal goed is gegaan met het experiment (lol).

1 opmerking:

  1. Dag Mac,
    mooie buit! en weer fijn dat je zo genoten hebt. Geniet van de dagen met een gouden randje.
    Het is mij uiteindelijk niet gelukt om 's zondags te gaan. Ben benieuwd naar je foto's.
    Groetjes,
    Petra

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een berichtje achter. Ik lees graag wat je ervan vindt.