maandag 11 februari 2013

Heerlijk!!!

De laatste tijd breng ik best veel tijd door op Pinterest. Het is zo leuk om daar te grasduinen tussen allerlei interessante dingen. Ik vind er van alles, van prachtige foto’s, via allerlei Doe-het-zelf projecten, naar de lekkerste recepten. Een mens raakt daardoor geïnspireerd!

Bliksem

Deze prachtige foto is van Asad Jafar. Kijk maar eens hier op Pinterest voor meer fantastische foto’s.

Door het lezen van allerlei recepten bracht ik meer tijd in mijn keuken door. Het is heerlijk om wat ambachtelijker bezig te zijn dan alleen maar snel een maaltijd in elkaar te draaien. Eigenlijk gun ik mezelf te weinig tijd daarvoor. Toen vorige week het nieuwe Jeanne d’Arc Living magazine op de mat viel waarin een aantal perfecte pan gerechten werden beschreven moest ik daar iets mee doen. Ik koos voor de

Boeuf

voor 6 personen:
500 gram rundvlees in blokjes
2 dl. rode wijn
2 dl. runderbouillon
1 ui, gesneden
1 wortel in plakjes gesneden
1 stengel bleekselderij, in dunne schijfjes
2 teentjes knoflook, gesneden
2 laurier blaadjes
Tijm
1/2 blikje tomatenpuree
100 gram bacon in blokjes
Bloem
Boter of olie om in te braden
Peper en zout
100 gram champignons

20130214_133222

 

Maak een mix van bloem met peper en zout en leg het vlees hierin. Bak ze in een grote (ovenvaste) pan. Braad het vlees lekker bruin. Haal het dan uit de pan en bak de baconblokjes in hetzelfde braadvet. Voeg ui en knoflook toen en bak alles nog een paar minuten. Voeg de gesneden wortels, bleekselderij en wat tijm toe en doe er de laurier blaadjes bij. Voeg daarna de rode wijn, de bouillon en tomatenpuree toe en breng het gerecht aan de kook. Hierna kan het vlees weer terug in de pan.

20130214_134656

Als je een ovenvaste pan hebt (een gietijzeren) zoals bijvoorbeeld Le Creuset, zet de pan dan gedurende 2 tot 3 uur in de oven op 160 graden. Als je niet zo’n pan hebt zet je pan dan op laag vuur en laat het rustig sudderen gedurende dezelfde tijd. Roer dan wel af en toe zodat het gerecht niet aanbrandt en houdt het vocht in de gaten. Voeg in het laatste half uur de champignons toe, heel of in stukjes. Breng op smaak met peper en zout.

 

Het smaakt verukkeluk!!!

Veel succes en smakelijk eten!

1 opmerking:

  1. Hé, dat komt bij ons uit de streek. En het is lekker!!!!! Ik maak het als ik gasten krijg. Altijd leuk zo'n streekgerecht ;-)....
    Groetjes Margo

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een berichtje achter. Ik lees graag wat je ervan vindt.