dinsdag 16 april 2013

Blinkend schoon en zoooo makkelijk!

Dinsdags komt mijn Zwarte Parel mij helpen. Dit doet ze sinds een klein jaar en ik weet inmiddels niet meer hoe ik zonder haar zou moeten.
Altijd heeft ze goede zin en stapt klokslag 08.10 uur (tien over acht in de ochtend!) over de drempel. Dinsdags is de enige dag dat
hier de radio door het hele huis te horen is. Ikzelf ben niet zo van de radio, maar zij krijgt er meer plezier van in haar werk. Soms hoor ik haar zacht zingen, in een voor mij compleet vreemde taal. Geen woord kan ik ervan thuis brengen, maar het klinkt goed.
Iedere week zoek ik een vervelend karwei om onder handen te nemen, want om te blijven zitten als zij de boel doet vind ik te gortig.
Deze week was een van de ovens aan de beurt. In het weekend was er iets in ontploft, champignonsaus met echte champignons erin. De eerlijkheid gebied me te zeggen dat hij voor het weekend niet echt de eerste prijs voor blinkende ovens had gehad, maar het kon nèt en nu echt niet meer.

20130416_090304
Ik zweer het je, de saus zat voor de ontploffing vol champignons!
In het verleden had ik al diverse malen een poging ondernomen om een oven schoon te maken, maar dat ik naderhand nu echt de neiging voelde om hierover iemand te berichten, neuh. Zo speciaal was het resultaat nu ook niet, ongeacht alle speciale – zeker weten werkende – middelen die ik in de loop der jaren heb aangeschaft. Deze heeft nog de extra moeilijkheid dat hij boven op een groot model koelkast staat, dus ik moest op een trapje om er bij te kunnen.
Maar hier kwam wederom het WWW om de hoek kijken en wel mijn goede vriendinnen op Pinterest. De methode was zo simpel dat DH het bij voorbaat al kansloos vond, maar niet geschoten is altijd mis en ik hoefde er niets voor aan te schaffen, dus ik nam het lefje, met een kleine aanpassing. De mevrouw op Pinterest gebruikte citroenolie essence en dat had ik niet. Maar volgens mij zou het ook moeten kunnen met citroen, dus deed ik het volgende.
Eerst perste ik een citroen uit. Ik nam een keukenspons, zo eentje met een groene en gele kant. (Ik heb van die dikke modellen)
keukenspons

Deze doorweekte ik met heet water (mijn close in boiler staat op 60 graden), liet het citroensap hierop lopen en legde die op een bordje in de combi oven. Ik zette de magnetron op drie minuten en wachtte daarna tot mijn spons voldoende was afgekoeld om vast te pakken.

Tot mijn verbazing werkte het echt en kon ik alle aangebakte meuk gewoon afvegen met de spons. De oven was gewoon schoon gestoomd! Nog lekker een schone lap er door heen met een schoon sopje, drogen met een oude theedoek en voila:

20130416_093957
met dit als resultaat.
En zeg nu zelf, is dit niet makkelijk?
Tjuuuuuus
Mac

1 opmerking:

  1. Goed verhaal, de oven is hier een van de vele stiefkinderen. Ga proberen of het ook met een gewone bakoven gaat, gewoon op de hoogste stand. JannieC.

    BeantwoordenVerwijderen

Laat gerust een berichtje achter. Ik lees graag wat je ervan vindt.