vrijdag 9 mei 2014

Hebben jullie dat nu ook…..

dat je je verbaast over alles wat door de heren reclamemakers als onontbeerlijk wordt geacht voor vrouwen en dan speciaal tegen Moederdag? Als je geen Nee/Nee sticker op je deur hebt kun je met een beetje pech je huis niet meer in als er weer zo’n folderbezorger is langs geweest.

Toch schep ik er een soort satanisch genoegen in om een aantal van die folders door te bladeren (al dan niet voorzien van niet altijd even aardig commentaar) om te kijken waar ik nu eigenlijk weer niet zonder kan.

Vandaag kreeg ik een folder van Saturn in mijn handen, u weet wel:

Image6 deze.

Natuurlijk ben ik van de emancipatiegolf uit de vorige eeuw, misschien soms ietwat té bevlogen en (niet onbelangrijk) beïnvloed door een lang huwelijk met een kritische marketing manager, maar wat ik in hun folder las was echt een belediging van de intelligentie van de hedendaagse vrouw.

In de folder stond een aantal artikelen waar zogenaamde testimonials van vrouwen bij geplaatst waren. Zo van “ik kocht deze stijltang omdat ik denk dat hiermee mijn krullen wel glad worden”. Die ging nog. Maar toen kwam deze:

Image7

Er zit tegenwoordig geen mens meer met een kaart op schoot, laat staan een vrouw. Vrouwen kiezen voor de snelste en simpelste oplossing, dus voor een navigatiesysteem. En als dat niet klopt vragen we gewoon de weg en rijden niet onnodig benzine verspillende rondjes.

In een tijd waar de hoogopgeleide vrouw een spurt aan het nemen is om de hoogopgeleide man in te halen en waarin een vrouw minimaal nét zo bepalend is bij de gezinsuitgaven als de man, past het niet om dit soort clichés in reclame te gebruiken.

In dezelfde folder stond een chromecast (zonder een mevrouw die er iets over zei helaas) voor een prijs die lager ligt dan die ik ervoor heb betaald. Ik wil er nog twee, zal ik dus toch maar niet……?  Nou nee, hoe verleidelijk ook, laat maar!

Tjuuuuuus,

Mac